onsdag 9. november 2011

Godis :D

Jadda. Det har blitt testa ut litt av hvert i det siste! En dag før her var det:
Pepperkakekjeks!


Oppskriften fant jeg inne hos Min Lavkarbomat og min versjon går slik slik:

110 g temperert smør
80 g sukrin
1 egg
250 g malte mandler og hasselnøtter
1 ss fiberhusk
1 ts vaniljepulver
Pepperkakekrydder
1/2 ts bakepulver
1/4 ts salt

Visp smør og sukrin mykt og porøst. Tilsett egget.

Bland pepperkakekrydder slik:
2 ts. kanel
1 ts. kardemomme
1/2 ts ingefær
1/2 nellik
1/4 pepper

Ha nøtter, fiberhusk, vanilje, 1 1/2ts pepperkakekrydder, bakepulver og salt i bakebollen og bland sammen til en jevn deig. Sett deigen i kjøleskapet en liten halvtime.
Bland 3 ss sukrin sammen med resten av pepperkakekrydderet. 
Lag små boller av deigen og rull dem i krydderblandingen. Trykk bollene litt flate og legg de på et stekebrett med bakepapir. 
Stekes ved 180 grader i ca 14 min. :)

Jeg oppbevarer mine i en tett kakeboks. Kjempegod! Første brettet ble bra, andre brettet svidde jeg.. :P

Ellers ble det jo idag også
KOKOSBOLLER

Og dette var VIRKELIG snadder!! Og easy peasy..

4 eggehviter
1 dl sukrik
1 ts vaniljepulver
4 ts gelatinpulver
(Det skal egentlig være 4 plater gelatin, men hadde ikke det i skuffen idag, funka fint med pulver også)
200 g kokesjokolade minst 70%
kokos 


Rør ut gelatinpulveret i litt vann. La det stå noen minutter og svelle. Visp eggehvitene stiv. Du skal kunne snu bollen på hodet. Tilsett sukrin og vanilje og pisk videre. Ha i litt kokende vann i gelatinen og rør. Avkjøl. Tilsett gelatinen i eggeblandingen og visp godt. 
Ha blandingen i en plastpose (gjør det ganske fort, den stivner!), klipp hull i ene hjørnet og lag "dærter" på et brett med bakepapir. Strø litt kokos på brettet først, så setter de seg ikke fast. Sett toppene i kjøleskapet mens du smelter sjokoladen. Dypp toppene i sjokoladen og strø kokos over etterpå. Sett kjølig. 
NOMNOMNOM!! Anbefaler disse på det sterkeste! ;)

Nå skal jeg sette meg ned i godstolen å hekle en til sånn:


Hva skal det bli mon tro?? ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar