tirsdag 29. november 2011

Heklet hilsen og ekte julekaker

Dette er årets julegavehilsen til alle tantene mine og besteforeldre o.l. Er ikke det koslig å få vel? Får bare håpe de ikke tar seg nær av at jeg gir de en vaskeklut. Hihi. ;) Jeg synes det har vært kjempekoslig å pjaske med dette til tvkosen i det siste. Det trenger ingen anstrengelse og kroken går av seg selv. Etter 30 kluter kan jeg sikkert hekle de i søvne... Jeg har ikke hatt noe særlig inspirasjon til å lage noe og da er disse midt i blinken. Jeg hadde planer om å knyte en sløyfe rundt i utgangspunktet, men samboern mente det måtte være mer profesjonelt en det og fåreslo etiketter rundt. Det ble slettes ikke dumt! På merkelappene jeg har sydd fast står det "håndlaget av Marlene". :)


Jeg hekler klutene med staver. Legger opp 51 lm. 1 fm i 2 lm fra nålen. fm ut 1. omg. Snu med 3 lm og hekle st i bakre ledd helt til endes. Fortsett slik så lang du vil ha kluten. Jeg bruker 30 omg. Avslutter med fm siste omgang. Tata! Hekle gjerne en picot-kant rundt. :)

***

Jeg har planer om å lage mange sorter julekaker. Både med og uten sukker. Men ikke store porsjoner. Jeg har lyst å prøve ut litt forskjellig. Serinakaker har jeg faktisk aldri laget, og når Tobias idag spurte såå fint om vi kunne lage det, så måtte vi jo prøve. Han hadde nemlig laget det i bhg og synes de var veldig veldig god. 

Flink kokk!

Oppskriften er enkel..
Ekte sukker-serinakaker:

150 g. smør
250 g hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljepulver
100 g sukker
1 egg

1 eggehvite til pensling og perlesukker til pynt (og hakkede mandler om du vil).


Sett stekeovnen på 200 grader. 
Finn frem en bakeplate med bakepapir.
*
Smuldre smøret med mel, bakepulver og vanilje i en bolle. Tilsett sukker og egg. Elt deigen raskt og godt sammen.
*
Trill deigen til en lang pølse og skjær passlige biter. Trill kuler og legg på bakeplaten.
*
Bruk en gaffel og klem kulene ned. Pensle med eggehvite og strø på sukker og evnt mandler.
*
Stek kakene mindt i ovnen i ca 10-12 min til de er fine og gylne. Avkjøles på rist. Oppbevares i tett kakeboks og tas frem til kaffigjestene som er glad i søtsaker. ;)

Tobias sa de smakte bedre enn i bhg. Det må jo være et godt tegn. ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar