tirsdag 29. november 2011

Vi ville bake mer

Så da gjorde vi det...

Ivrige små bakehender

Bakelysten har vært fraværende en stund, og siden jeg la om til lavkarbo,  har det ikke blitt så mye gjærbakst som før. Noe samboeren og ungene har sport ofte etter er kanelknuter. Hva er vel bedre en rykende ferske kanelboller og melk? Åh. Dååån. Forgive me Father, for I have sinned. Jeg spise to. Men fyttirakkern det var verdt det! ;)

Oppskriften er fra min mor, kjempe enkel og kjeeeempe god! 

KANELKNUTER


100 g smør smeltes
3,5 dl melk haes i smøret og varmes til lunkent
1/2 ts bakepulver
1/2 ts kardemomme
100 g sukker
50 g tørrgjær
Hvetemel

Ha melken/smøret i bakebollen og tilsett mel til det blir en tykk suppe. Ha i gjær, sukker, kardemomme og bakepulver. Bland videre.
*
 Tilsett mel litt etterlitt til deigen slipper bakebollen. Da er det nok mel. Jeg bruker kjøkkenmaskin. 
Heves ca 45 min.
*
Skru på ovnen etter hevetiden. 200 grader.
Lag kanelsnurrer, knuter eller hva det måtte være med smør, sukker og kanel inni.
*
 Legges på bakepapir og pensles med egg. Strø over perlesukker. Inn i omni ca 12-14 min. 
Voilá! 


I tillegg har jeg heklet dette pannebåndet idag. Oppskriften fant jeg inne hos Olavas Verden.
Mye fint der inne. Det er egentlig en stor blomst på, men den droppet jeg siden jeg var tom for samme type garn. Jeg brukte bare en rest jeg hadde og det var nok litt for tjukt, men funker fint. 


Det er, som hver kveld, godt med stillhet og jeg har kommet meg under godteppet i godstolen. Mye på tv idag. Lykke. En kopp te kanskje. Det tror jeg det må bli snart. 
Ha en fin kveld! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar