onsdag 21. desember 2011

DiY og Nå har vi..

...vaska gølve og vi har børi ved. Og vi har satt opp fuggelband og vi har pynta tre.
Neida.
Vi har ikke vaske gølve. Vi har igrunn bare børi ved. Men rydda, dét har vi! Så når kidsa har ankommet barnehagen imorgen, skal mor finne moppen og sveipe gulva. Verre er vi ikke på det.


Fant ut at jeg tok litt bakings idag, før gulvvasken. Er sånn passe flink å rote når jeg holder på, så det tror jeg var smart.. Det ble grovbrød og horn.
Min enkle oppskrift på horn er som følger:

200 g smør
14 dl melk
litt salt
150 g tørrgjær
mel

Smelt smør, ha i melken og varm opp til lunkent. Ha i bakebolle og tilsett mel til en tykk suppe. Rør inn gjær og salt. Ha deretter i mel til passlig deig. Jeg bruker kjøkkenmaskin og har i mel til deigen "slipper" bollen. Lag horn, pensle med egg og stø over valmuefrø. 225 grader i ca 15-20 min.

 Gleder meg til julefrokostene. *vannimunnen*

Et par svibler fikk plass i to pip-kopper på kjøkkensjenken. Søtt!
Det enkle er ofte det beste. Bare å vente på at de popper opp og gir en deilig julelukt nå.


På døren kom en mini-pakke fra Kina idag. Fylt med hårspenner kjøpt på Ebay. Endelig fikk vi bruke blomstene Tobias og Aurora perlet for en stund siden. Å de ble så fiiiine. Ettersom Tobias er eneste hanen i søskenbarnflokken, fant vi ut at dette var en veldig fin julegave å lage fra han til alle jentene. Idéen til dette fikk jeg her.  Ikke enkelt å lime på da, selv om det er plate på spennene. Limen ville jo ikke sitte! Men siden jeg har en slik vanvittig smart samboer, så ordna det seg. Limen er nemlig ikke spesielt glad i fett, og når vi stryker dem blir perlene litt glatte. Kind of. Så med litt rødsprit på en klut vasket jeg baksiden på de, og vips, der satt de som støpt! Hva skulle jeg gjort uten han, sier jeg bare.. *ler*

Nå er det Flåklypa på dvd her. Familiekos i sofan. Elsk!

Klem til dere. :)

*

Marlene

6 kommentarer:

  1. Nå er nok julen reddet kan jeg tenke meg ! Horna var skikkelig lekre. Enten så er du et naturtalent, eller så har du gjort det før! ;)

    Og de søte klemmene <3 Så skjønne unger du har!!! *litt misunnelig*

    Ha en fin kveld :D Klem

    SvarSlett
  2. Delikate bilder av både bakst og hårspenner!! Har bakt i dag jeg også, men hørte ikke at klokka på ovnen pep...så det fine "no knead" brødet som tar ca 23 timer å bake ferdig ble altfor stekt. Sukk! (Gikk heldigvis an å spise det når jeg skjærer av skorpene da.)

    SvarSlett
  3. mmm...salige bilder!
    slike klemmer har jeg vært på jakt etter denne julen..for å gi bort i julegaver, men må visst på ebay ja... sukk.

    SvarSlett
  4. Ja, jeg anbefaler deg å prøve det. Jeg kommer nok aldri til å gidde å bake på gamlemåten mer, for dette brødet var så utrolig mye bedre - både smak, konsistens og fantastisk utseende. Jeg tenkte også at det ikke var noe for meg, for jeg er ikke så veldig "planlagt" av meg. Men det var overraskende lett når jeg først prøvde det.

    SvarSlett
  5. Kult, du kkommer ikke til å angre. Her er en video av hvordan det gjøres, det var den jeg brukte som grunnlag: http://www.matpaabordet.com/2011/01/no-knead-bread-bak-brd-i-helgen.html

    Jeg prøvde først oppskriften akkurat sånn den er her (loff). Neste gang puttet jeg i en stor håndfull solsikkekjerner og en stor håndfull valnøtter. Nydelig! Siden har jeg erstattet noe av hvetemelet med rug. Funker superbra det også, så får man en sunnere variant. Husk å steke med lokk på jerngryten den første halve timen. Jeg glemte det en gang og da ble skorpene litt seige.

    SvarSlett
  6. Så utrolig fine hårklemmer:) De må jeg nesten kopiere deg på;) Hornene ser også riktig så gode ut. Det må være hjemelaget til jul! :))

    Klem, Pernille

    SvarSlett