onsdag 7. desember 2011

Nommis

Idag sto det julegodis på planen. Dette har vi ikke laget før så nå var vi spent.
Først ut var peppermyntekuler. Supert for en mint-elsker som meg. ;) har også noen dyppet i sjokolade. Enda mer snadder.


Denne oppskriften gir ca 100 kuler. Jeg lagde bare halvparten.
Melk og mel kokes sammen til tykk grøt og avkjøles godt.
Ha i peppermynteolje og melis (og evnt farge). Knas sammen til en deig. Trill deigen til små kuler eller ønsket form.

Voliá!

Så var det marsipan. Hjemmelaget. Det var jo kjempe enkelt! Og med ferdig mandelmel så gikk det jo ganske så fort..

Marsipan

500 g. melis
500 g. malte mandler
3 eggehviter
1/2 ts sitronsaft

Melis og mandler blandes godt. Tilsett egg og sitronsaft. Eltes sammen til en deig. Lag ønskede former og dypp i smeltet sjokolade. Nom nom nom. :)

Nå skal jeg mikse sammen kokosmakroner og nøttetopper i full fart før jeg finner soffan. Det er så fort gjort.
Imorgen reiser jeg til TrHeim. Yey!!
Kosejuletur. Min kjære og jeg + 2 vennepar. Gleder meg som en unge. Selvfølgelig blir det...
IKEA....! Jeg ska jo ha NY soffa! Håper jeg. Vi fikk ikke låne den bilen vi skulle likevell, så jeg håper vi finner en vi kan bruke istedenfor.
Noen som vet om det er søndagsåpent på Ikea i TrHeim btw? 

Ha en fin onsdagkveld allemann!
Og tusen TAKK for alle fine hilsner. Det er sååå koslig! :) 

Marlene


8 kommentarer:

  1. Åh, slike mintkuler har jeg tenkt på å lage i mange år. Må nok låne oppskriften din! Sykt flink til å ta bilder du! Kos deg i Trondheim :D

    SvarSlett
  2. Det så jammen meg godt ut ja! Mmm! Takk for koselig kommentar hos meg. Nyt kvelden!

    SvarSlett
  3. Så flink du er da!! Det må jeg si :)
    Jeg har liksom ikke ork til så mye baking om dagen
    - kan ha noe med en bebis på 6 mnd som har vært tett i nesen nå hver eneste natt i 3 uker?
    LITE søvn!! Satser på at energien kommer tilbake for fult til jul :)

    Kos deg så masse på tur til tr.heim!!

    Klem,
    Maria.

    SvarSlett
  4. Så lekre bilder!! Gøy å lage konfekt.

    SvarSlett
  5. Hei

    Takk for hyggelig kommentar inne hos meg:)
    Kjempe koselig blogg du har, jeg vil gjerne følge deg også videre:)

    Klem

    SvarSlett
  6. Oj, dette så farlig godt ut hi, hi.
    Så bra at du fant meg, for nå fant jeg deg også ;)
    Gleder meg til å titte innom den koselige bloggen din igjen...
    Klem May Helen

    SvarSlett
  7. Så fristende dette så ut da! Gleder meg til å sette i gang med julegodt-lagingen jeg også. Må bare vente til litt nærmere jul. Slike ting har nemlig en tendens til å forsvinne litt fort her hjemme. ;)

    SvarSlett
  8. Hei!
    Takk for hyggelig hilsen inne hos meg :)

    Så fin blogg du har!
    Har kosa meg og lest innleggene dine her i dag ;)
    Liker ideen med bjeller av eggekartong! Tro om jeg ikke må prøve meg på de ;) Har ei lita snuppe som dessverre ikke har spesielt mye tålmodighet til sånne ting... :p Men verdt et forsøk!

    Ha en strålende torsdag!
    Klem fra
    Laila Johanne

    SvarSlett